Focus Grup de Descoperire Antreprenoriala in domeniul confectii - textile

Dezvoltarea inteligenta a sectorului confectii - textile din Regiunea Nord-Est in perioada urmatoare va trebui sa aiba in vedere un proces de reconfigurare strategica spre o productie bazata pe inovare.

Oportunitatile de dezvoltare ale acestui sector vor putea fi exploatate doar printr-o constructie bazata pe punctele tari existente in Europa, respectiv:

  • caracterul de lider in privinta inovarii si calitatii;
  • creativitatea si excelenta stiintifica;
  • capacitati industriale diversificate si abilitati corespunzatoare;
  • parteneriate cu furnizori de top si sectoare client;
  • o piata domestica sofisticata si dezvoltata;
  • recunoasterea pe plan mondial a marcilor europene.

In vreme ce acest set de puncte forte constituie o baza sanatoasa a continuarii activitatii industriale in viitor, va fi necesar ca ele sa fie insotite de un transfer mai rapid si mai eficient al rezultatelor stiintifice in produse comerciale inovatoare si procese mai flexibile, pe loturi mai mici, de o utilizare mai eficienta a resurselor si o orientare mai buna catre client, de o cooperare in lantul de valori din dezvoltarea produsului, de o mai buna exploatare si dezvoltare a cunostintelor si abilitatilor multidisciplinare, in special in noile domenii de aplicare a textilelor, de o dezvoltare mai strategica a cercetarii publice si private si a universitatilor de profil, de o mai mare dezvoltare si de o creatie mai valoroasa pentru clienti, prin oferte individualizate de servicii pentru produse, de o mai buna protectie a proprietatii intelectuale.

In acest sens, Agentia pentru Dezvoltare Regionala Nord-Est, organizeaza in data de 28 octombrie 2016 un Focus Grup de Descoperire Antreprenoriala dedicat acestui sector, identificat ca fiind un domeniu cu potential de crestere sustenabila in cadrul Strategiei de Specializare Inteligenta a Regiunii (RIS3).

Scopul acestui focus grup este sa reuneasca principalii actori implicati in procesul de dezvoltare al acestui sector (societati comerciale, furnizori de educatie, centre de cercetare, clustere, camere de comert, autoritati publice locale, organizatii non guvernamentale, etc.), pentru a agrea prioritatile tematice de dezvoltare, a identifica provocarile si oportunitatile pentru promovarea unor inititive concrete de proiecte in acest domeniu.

Evenimentul va include 2 sesiuni, in cadrul carora cele 4 grupuri de lucru interactive vor analiza patru prioritati tematice de specializare ale sectorului confectii-textile, in relatie cu provocari societale, identificate de ADR Nord-Est la nivelul regiunii.

Aceasta abordare sprijina regiunea in cunoasterea adevaratului potential de inovare si in reorientarea structurilor industriale si de cercetare catre ramurile industriale si serviciile emergente si catre pietele internationale.

Grupul de lucru tematic nr. 1 – Materiale inovative, biomateriale si textile cu aplicabilitate in medicina

Una dintre provocarile in industria textila de astazi este realizarea de materiale textile multifunctionale. Acest lucru inseamna combinarea diferitelor functionalitati tehnice, cum ar fi proprietatile ignifuge, etanseitatea la apa, proprietati antimicrobiene, etc., fara nici un efect advers asupra uneia dintre aceste proprietati sau alte caracteristici textile (tactil, flexibilitate, proprietati mecanice). In acest sens, nu este suficienta obtinerea de imbracaminte cu proprietati tehnice excelente, ci, de asemenea, asigurarea unui confort corespunzator al acesteia. Crearea de materiale avansate pentru a fi utilizate ca interfata biocompatibila cu organismul uman, sub forma de dispozitive medicale, implanturi si sisteme de protezare reprezinta o mare si importanta parte a industriei textile.

Grupul de lucru tematic nr. 2 – Economie circulara, cultivarea & exploatarea firelor naturale si materiale ecologice

Intr-o economie circulara, valoarea produselor si a materialelor este mentinuta cat mai mult posibil; deseurile si utilizarea resurselor sunt reduse la minimum, iar resursele nu parasesc fluxul economic odata ajunse la sfarsitul duratei lor de viata, ci sunt reutilizate si creeaza valoare in continuare. Acest model poate genera locuri de munca sigure, poate promova inovatiile care ofera un avantaj competitiv si asigura un nivel de protectie a oamenilor si a mediului .De asemenea, le poate oferi consumatorilor produse mai durabile si mai inovatoare si, in consecinta o calitate mai buna a vietii.

Grupul de lucru tematic nr. 3 – Procese&aplicatii high-tech/ Smart factoring

Imbunatatirea dotarilor existente cu echipamente/utilaje moderne, introducerea de noi solutii ITC in managementul productiei, sunt cativa pasi care au ca rezultat imbunatatirea eficientei energetice, actiune ce reprezinta o prioritate a sectorul producatorilor de textile- imbracaminte, care se confrunta cu o concurenta acerba a tarilor care au costuri mici de productie. Eficienta si competitivitatea trebuie sa ia in considerare provocarile prezente si viitoare din domeniul energetic. Consumul de energie este mare, prin urmare costurile energiei au un impact semnificativ asupra competitivitatii companiilor.

Grupul de lucru tematic nr. 4 – Noi modele de afaceri – Digital Fashion/ Digital textile printing

In ultimele decenii, intreprinderile au fost nevoite sa faca fata unei concurente acerbe, iar in prezent aceasta tendinta este mai accentuata. Intreprinderile trebuie sa se orienteze spre client. Dorinta consumatorului trebuie identificata inainte ca firma sa decida ce va produce si ce va vinde. O companie orientata spre consumatori se va concentra asupra cerintelor clientilor in form

ularea strategiilor sale. Ea va putea mai usor sa identifice noi ocazii de piata, sa stabileasca ce categorii de consumatori si ce nevoi sunt mai importante sa le satisfaca, in functie de resursele si obiectivele sale.

Astazi, firmele trebuie sa ii urmareasca, atat pe consumatori, cat si pe concurenti, intr-un echilibru care inseamna o adevarata orientare spre piata.

Principalii parteneri din cercetare si inovare pentru trecerea de la productia de masa la cea personalizata sunt producatorii de echipamente pentru produse personalizate si ofertantii de solutii IT si software pentru dezvoltarea de produse, organiarea productiei si managementul lantului de furnizare. Implicarea lor in grupurile relevante de experti, cum ar fi confectii este esentiala.

Plan de actiune:

Evenimentul incepe cu o scurta prezentare a procesului de descoperire antreprenoriala si a metodologiei acestui focus grup. Dupa ce cunoastem expertii din fiecare domeniu de explorat, trecem rapid la partea practica a intalnirii. Urmeaza apoi repartizarea pe grupuri de lucru tematice si startul primului exercitiu participativ. Fiecare participant va identifica si prezenta o provocare de care are cunostinta sau cu care se confrunta in domeniul respectiv, provocare ce poate fi rezolvata cu o solutie tehnologica.

In cel de-al doilea exercitiu participativ, dupa ce se va fi realizat un top 3 al celor mai importante provocari, se va lucra in sub-grupuri pe fiecare dintre cele 3 provocari, in vederea identificarii si reflectarii asupra oportunitatilor de dezvoltare regionala (in ceea ce priveste crearea de afaceri specifice, dezvoltarea de noi produse sau industrii, participarea la lanturi valorice internationale), urmand modelul Fisei ”Idei de dezvoltare proiecte regionale”.

Rezultatele acestui proces pot influenta oportunitatile de finantare in cadrul Programului Operational Regional 2014-2020 si pot fi folosite in actualizarea Strategiei de Specializare Inteligenta a Regiunii Nord-Est.

Participarea la eveniment este gratuita prin completarea formularului de inscriere pana la data de 27 octombrie 2016 ora 12:00, disponibil la adresa www.old.adrnordest.ro/textile.

Agenda focus grup 28.10.2016

Documente suport implementare beneficiari publici / privati

Intrebari privind aplicare OUG 64/2022