Afacere pe doua roti, accelerata cu viteza REGIO

Reporter REGIO: episodul 14
Afacere pe două roți, accelerată cu viteza REGIO
Povești de succes, posibile cu sprijinul Regio Nord-Est 2014-2020

Ideea business-ului a încolțit prin facultate, undeva în 2007, când antreprenoriatul părea atrăgător din postura de student, iar nevoia de bani era acolo. Pasionat de tot ce înseamnă două roți, Ovidiu Teofănescu a căutat să îmbine pasiunea cu antreprenoriatul și să facă ceva diferit și nou pe piață. Este din Piatra Neamț, a terminat Facultatea de Turism în București și vinde în toată lumea, prin BizzOnWheels.com, soluții de mobilitate pe două roți: biciclete cu rol comercial și remorci publicitare, în toată lumea. Producția acestora se face în Neamț, cu materiale românești, iar finanțarea obținută prin POR 2014-2020 a ajutat afacerea să își crească capacitatea de producție cu 500% datorită utilajului achiziționat.

O nișă neexploatată în România

Fiind în căutare de idei de afaceri, a găsit pe internet, undeva în Belgia, niște biciclete publicitare cu patru roți. Atunci a realizat că o bicicletă poate să îndeplinească și sarcini comerciale, nu doar recreative. A creat un prototip de bicicletă cu un panou publicitar atașat și a înființat o agenție de promovare cu scopul de a vinde ideea de publicitate mobilă. „Agenția nu a avut succes pentru că nu am insistat prea mult pe ea, era greu de împărțit și școala și distracția și businessul, la vârsta aceea. Dar ideea a rămas în mintea mea și a lucrat continuu ca o provocare. Pentru că întotdeauna mi-au plăcut bicicletele, motocicletele și sunt pasionat de tot ce înseamnă două roți, la sfârșitul facultății am decis să merg mai departe și să pun în practică ideea. La acel moment, nu am găsit un corespondent în piață, cineva care să facă asta”, povestește Ovidiu.

Carturi pentru vânzări ambulante

În 2011, a concretizat ideea în produs prin remorca publicitară bici sau AdBicy. Era publicitate mobilă cu niște remorci utilitare de biciclete. A promovat-o și, încet încet, a început să încaseze și bani. Din acel moment, a reinvestit toți banii și cu profitul ce venea din vânzări, a început să dezvolte conceptul. „Misiunea noastră este de a ajuta companiile si micii antreprenori. Inițial, am crezut că publicul țintă sunt tinerii antreprenori care încep mici afaceri, dar acum vindem companiilor mari, resorturilor. În general, ajutăm companiile să ajungă acolo unde au nevoie clienții lor de ele și nu au posibilitatea să ajungă altfel. Poți exploata orice spațiu mic, de exemplu într-un parc, acolo unde sunt oameni și ar avea nevoie de o înghețată, de o cafea, se poate desfășura activitatea în doar doi metri pătrați. Carturile comerciale sunt folosite în spații unde nu poți face un punct de vânzare fix, dar nici nu poți intra cu o mașină. Bicicleta creează o nouă oportunitate. Așa a luat naștere ideea magazinului mobil pe bicicletă, niște carturi mobile tractabile cu bicicleta care pot fi folosite în două feluri, să le împingi sau să le tragi”. Bizz on Wheels produce, în esență, carturi utilitare de bicicletă. Cu acestea se pot desfășura activități comerciale de vânzări ambulante de înghețată, cafea, grătar, hot-dog, street food. Aceste carturi, în funcție de echipament, pot fi alimentate cu gaz sau electric, iar unele dintre ele sunt complet independente energetic. Sustenabilitatea este sporită de panourile solare și kiturile de sisteme electrice cu care sunt dotate. „Acesta este modul în care înțelegem să contribuim la binele și conservarea planetei noastre”, spune Ovidiu.

Comerțul stradal, un super business în străinătate

Vânzările se duc 99% în export, cu preponderență în SUA, dar și în alte 80 de țări din toată lumea. În străinătate, acest gen de comerț stradal este foarte bine dezvoltat, cu spații alocate special, cu autorizații anuale. În România, Bizz On Wheels vinde foarte puține biciclete și nu pentru că nu ar fi cerere, ci pentru că autorizațiile sunt foarte greu de obținut. Legislația nu este foarte bine pusă la punct pe acest segment, încă, dar se pot obține autorizații pentru acest tip de comerț în cadrul unor evenimente, festivaluri sau târguri care au luat amploare în ultimii ani. „De când am început noi și până acum, lucrurile s-au mai schimbat, am început să vindem și în România, dar puțin, să zic 1%. În străinătate, lucrurile stau altfel. În New York este un super business, ei nu au eliminat micii comercianți stradali. O autorizație în Central Park poate ajunge la 400 mii de dolari pe an, ceea ce înseamnă că există profit. La noi, există doar piața de evenimente unde se poate face acest gen de business, piață care s-a dezvoltat în ultimii ani foarte mult”.

Tehnologie laser prin REGIO

Ovidiu povestește că acest business s-a dezvoltat foarte greu. De la primul produs la conceputul Bizz on Wheels care include o gamă complexă, a durat foarte mult. „E foarte greu să faci și producție și vânzare. Sunt două activități complet diferite. Producția consumă foarte multe resurse. Noi facem ceva pentru o nișă foarte mică, nu am ajuns la volume. O tonetă, o remorcă publicitară nu este pentru oricine. Piața e mică, crește, dar lent. Ne promovăm la târgurile internaționale, dar cel mai mult în online. Noi suntem un business care nu ar fi putut exista fără internet. Am încercat să îl fac să crească, dar îmi dau seama că dacă s-ar fi întâmplat asta, nu aș fi avut capacitatea să le produc”.

Prin 2019, pe când se afla la un târg de biciclete, a intrat în contact cu o firmă de consultanță din București care i-a prezentat avantajul fondurilor europene și cum l-ar putea ajuta în producție. I s-a părut o joacă, nu a crezut nicio secundă că ar avea vreo șansă să ia bani europeni, dar proiectul a fost acceptat la finanțare și din acel moment joaca s-a transformat în ceva serios. „Mașina de debitat cu laser ne-a ajutat să trecem de la producția artizanală la producția de serie. Ne permite să scalăm, să producem efectiv un număr mai mare, mai repede și la o calitate mult mai bună. Este precizie micronică. Pentru produse de masă și de serie este obligatoriu să folosești utilaje performante. Aici ne-au ajutat enorm fondurile. Utilajul acesta ne-a ajutat să standardizăm. Creșterea cifrei de afaceri a fost lentă și datorită modelului de business inițial, axat pe comenzi personalizate, realizate manual. Timpul mare de producție și un pret cât mai mic dorit de client fiind o balanță imposibil de obținut în sistem „artizanal”. Acest utilaj ne permite să producem în serie, produse standardizate, cu o calitate superioară la un cost minim. La un moment dat, aveam vreo 25 de oameni angajați cu o cifră de afaceri destul de mică. Nu era bine”. Utilajul a schimbat perspectiva de viitor pentru producție, a standardizat produsele, iar acum se fac multifuncționale, adaptabile. Acum, clientul își poate dota singur cartul, după nevoi, în funcție de tipul de comerț pe care îl desfășoară. În acest fel, timpul de producție a scăzut foarte mult, iar capacitatea a crescut de 5 ori pe un schimb, cu aceiași oameni.

„Acum ne permitem să dublăm cifra de afaceri lejer cu utilajul ăsta”

Business-ul Bizz on Wheels are o creștere de cifră de afaceri de 30% în mod natural, în fiecare an, de la înființarea firmei, dar acum, cu tehnologia pe care o deține, Ovidiu estimează că va fi mult mai mare. „Capacitatea de producție a crescut cu 500% și trebuie să o fructificăm. Accentul se va muta pe vânzări acum. Cu echipamentul luat prin fonduri ne-am rezolvat cea mai mare problemă: producția. Ca să scalăm, am fi avut nevoie de mai mulți oameni.  Acum, oamenii fac doar partea de asamblare și manipulare, iar producția este realizată de operatori CNC pe utilaje de ultimă generație”, spune Ovidiu Teofănescu. Tot el afirmă că obiectivul afacerii nu a fost partea financiară. El se consideră atașat de produse și de partea creativă. „Bizz on Wheels este o chestie vie. Eu o privesc în continuare ca pe o manifestare a mea. Eu m-am hrănit cu partea creativă și m-am atașat emoțional de produse pentru că producția îți oferă avantajul de a fi unic. Doar că atunci când vorbim de afaceri, magia antreprenoriatului trebuie să se materializeze și în bani. Toți banii care au venit în business, i-am reinvestit tot în business. Iar noi, acum, ne permitem să dublăm cifra de afaceri lejer cu utilajul ăsta. Am început chiar foarte bine anul pe partea de vânzări. Se simte. Fondurile europene m-au ajutat să avansez minim 5 ani în evoluția firmei”.


Reporter REGIO este o inițiativă ADR Nord-Est, care are în prim-plan promovarea proiectelor de succes ale beneficiarilor noștri, proiecte care au reușit să iasă în evidență aducând plus valoare și impact în comunitate. Într-o perioadă în care predomină știrile negative, vă propunem spre lectură povești frumoase, dar adevărate, menite să întărească credința că „se poate”! Fii parte din poveste!

Ești beneficiar Regio? Lasă-ne să-ți spunem povestea.

Contactează-ne pentru detalii la info@adrnordest.ro

Documente suport implementare beneficiari publici / privati

Intrebari privind aplicare OUG 64/2022